Utbildningsmål

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om:

  • Hållbarhet och CSR
  • Organisationers intressenter och deras behov och förväntningar
  • Hållbarhetsarbete i leverantörskedjan
  • Drivkrafter, svårigheter och möjligheter med hållbarhet och CSR
  • Standarder som t ex ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 och ISO 26000
  • Lagstiftningskrav inom framför allt miljö, arbetsmiljö antikorruption, mutor m fl
  • Etablerade uppförandekoder som Global Compact, ILO:s principer, OECD:s etiska principer m fl
  • Förändrings- , lärande- och strategiteorier
  • Organisation av hållbarhets- och CSR-arbetet
  • Kommunkation och rapportering av hållbarhet och CSR

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att

  • hur man identifierar en organisations intressenter och hållbarhetsaspekter
  • hur man genomför riskanalyser
  • identifiera och tolka relevanta lagstiftningskrav
  • hur man praktiskt arbetar med integrerade ledningssystem
  • definiera, medverka i och driva projekt
  • medverka i att forma strategier
  • planera och genomföra interna revisioner
  • kommunicera och rapportera hållbarhet internt och externt

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att

 

  • självständigt kunna driva och samordna hållbarhets- och CSR-frågorna i en organisation
  • ansvara för att driva och utveckla ledningssystemet med hållbarhet och CSR i fokus
  • ansvara för utvecklings- och förändringsprojekt i riktning mot en hållbar utveckling
  • bidra med input i formulerandet av en strategi för hållbarhet och CSR
  • kunna värdera en organisations möjligheter till en förbättrade hållbarhetsresultat
  • ansvara för kommunikationen och rapporteringen av hållbarhets- och CSR- arbetet internt och externt