Utbildningsmål

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om:

  • vad som genererar långsiktiga affärsrelationer
  • de lagar som styr marknadsföring och försäljning
  • moral och etik i affärsrelationer
  • vad som främjar jämställdhet mellan kvinnor och män i det blivande yrket
  • säljarbetets olika moment såsom säljplanering, säljsamtal, säljmetodik och säljpsykologi
  • hur man kommunicerar muntligt och skriftligt i det svenska och engelska affärsspråket
  • hur man selekterar kunder och fokuserar på rätt segment
  • hur man leder ett kundmöte och får ut den information man behöver i sitt säljarbete
  • de lagar som styr marknadsföring och försäljning
  • hela marknadsföringsprocessen från nulägesanalys,
  • hur man planerar, genomför och följer upp marknadsundersökningar
  • hur en marknadsföringsstrategi tas fram och genomförs
  • hur ett projekt planeras, genomförs och följs upp för att kunna mäta effekter
  • vilka marknadsföringskanaler som finns och hur valet av kanal

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att

  • arbeta som säljare med fokus på B2B i företag, organisationer och offentlig förvaltning
  • genomföra en behovsanalys
  • leda och/eller deltaga i projektarbeten inom marknadsföring och försäljning
  • driva en säljprocess
  • driva en förhandling, hantera invändningar och argumentera
  • ha ökat sin förmåga till problemlösning och att arbeta i projektform
  • driva en förhandling mot attraktivt slut
  • göra en klok säljplanering
  • hantera en komplex säljsituation
  • leda och/eller deltaga i projektarbeten inom marknadsföring och försäljning
  • arbeta som projektledare och marknadsförare i företag, organisationer och offentlig förvaltning
  • använda datorn som hjälpmedel när det gäller informationssökning, kommunikation, kunddatabaser, CRM, försäljning, produktion och distribution av informationsmaterial, presentation och utbildning
  • ta fram olika kommunikationsstrategier
  • leda marknadsföringsprojekt

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att

  • kunna ta ekonomiskt ansvar för budget och att förstå och nå uppsatta mål
  • självständigt planera sitt arbete för att generera resultat utifrån uppsatta mål
  • ta ansvar och leda ett säljteam
  • kunna värdera och identifiera kunder utifrån ekonomiska aspekter
  • självständigt kunna värdera kunder och lägga upp en säljstrategi därefter
  • självständigt kunna identifiera nya potentiella marknader och kundmöjligheter
  • ansvara för att leda grupper mot mål och i arbetssituationer som är stimulerande och utvecklande för varje deltagare
  • ansvara för att leda projektgrupper mot mål och i arbetssituationer som är stimulerande och utvecklande för varje deltagare
  • självständigt kunna leda projekt inom yrkesrollen från skiss till genomförande
  • ansvara för att projektplaner hålls enligt uppsatta mål
  • ta ansvar för att den personliga affärsmässiga insatsen bidrar till att främja samarbeten